Tärkeä tiedote

Olemme uudistaneet ja laajentaneet profiilitietoja käyttäjien toiveiden mukaisesti! Ole hyvä ja tarkista profiilissasi olevat tiedot ja täydennä korttia tiedoilla jotka haluat jakaa koulukavereittesi kesken.

HUOM! Suurten uudistuksen kunniaksi tarjoamme nyt kaikille palvelun käyttäjille
ILMAISEN vuoden kultajäsenyyden, jonka avulla saat palvelun kaikki ominaisuudet käyttöösi, jos:

-  päivität profiilisi tietoja
    -  sallit Koulukaverit palvelun yhteistyökumppanien lähettää sinulle tarjouksia

Muistathan painaa sivun lopussa olevaan ”Tallenna tiedot” nappia muokattuasi profiilitietoja.

• Koulukiusaaminen

Miten kiusaaminen on vaikuttanut teihin?

Miuta kiusattiin koulussa aivan ekaluokasta lähtien, nimittelemällä, syrjimällä, pahoinpitelemällä.Tätä jatkui seuraavassakin koulussa, nyt vain naisopettajan johdosta sekä muutaman oppilaankin. Opettaja sorsi sen minkä kerkesi mm käsityötunnilla virkkauksestani väitti että äitini on sen tehnyt vaikka itse olin työn tehnyt...sain työstä ala-arvoisen numeron...=( Yläasteella taas tuli vanhojen oppilaiden lisäksi joukkoon mukaan uusia oppilaita, ja niinhän siinä kävi että kiusaaminen senkuin yltyi. Välillä pisteltiin harpilla selkään, heitettiin terottimella päähän, linja-autossa luokkani poika käänsi nenäni niin että siitä murtui rusto ja muuttui verenpunaiseksi joka aikaa mylten mustui...kivaa kun kaverit sitten nauroivat!!! Heitettiin täysi ja painava laukku niskaan ja löin pääni pulpettiin...taas luokassa oli hauskaa!!! Silloin mulle riitti! Kävelin koulun kansliaan ja pyysin kuraattorilta että vaihtaa minut toiselle luokalle, nyt riitti!!! Kerroin johtajalle kaiken ja hän otti pojat puhutteluun, taisvat saada jälki-istuntoakin. Saivat varoituksen että jos tulevat metriä lähemmäs heidät erotettaisi koulusta. Kiusaaminen heidän osaltaan päättyi siihen. Mulle kyllä naurettiin milloin mistäkin syystä, vaatteista, ym...En ilmeisesti kuulunut noitten rikkaitten pentujen "kastiin", johon en kyllä halunnutkaan. Nyt vanhempana minulta tuli eräs luokkani poika tai nyt jo mies pyytämään henkilökohtaisesti anteeksi sitä että hän kiusasi minua väliin aika rankastikin. Oli itse saanut lapsen ja omatunto oli alkanut kolkuttamaan. Annoin hänelle anteeksi, ja asia tavallaan putosi hartioilta hänen osaltaan. En ole aikuisena kärsinyt kiusaamisen joillekin tuomista traumoista tai masentunut.Näille muille jotka ehkä lukevat tämän joskus ja tunnistavat itsensä luokkalaisistani sanon että minusta kasvoi kuitenkin sisukas nainen jota ei pienet asiat maailmassa enää hätkäytä, en ole anteeksi antanut noille muille mutta jos henkilökohtaisesti tulevat eteeni voin sanoa että se vaatii jo jotakin, voin anteeksi myös antaa! Mikä minua huvittaa kiusaajissani, että muutama näistä kavereista on kuulema kuollut...pidän sitä yläkerran rangaistuksena näistä kaikista jutuista. Enkä tainnut loppupelissä luokallani olla ainoa jota kiusattiin ylä-asteella. Toivottavasti he selvisivät minun laillani näistä kiusaamisista! Kiusaajilleni: Anteeksi voi tulla pyytämään jos uskaltaa! En pure! 
eli Papu 20.02.2012 10:30  
  Re: Miten kiusaaminen on vaikuttanut teihin?

aivan tuo aihe ei tunnettu lainkaan 60-70 luvulla lainkaan? minä olin kiusattu.ja vaikutus tulee joskus vanhempana eli traumana alat olla pipi jo.apu löytyi onneksi sitten ne tajusi mistä oli kyse.menkää rohkeasti psykkalle juttelee noista muuten se riivaa teitä loppuiän.saa myös lääkityksenkin.sen jälkeen kävin terapioissa ja lääkitys aloitettiin.hyvin auttoi.suosittelen kaikille "KIUSATUILLE" apua.

oppilas-71 onneksi pääsin piinasta eroon.vanhempana sivistin ammatillisiin kouluihin ja tentit käyty.oireet on:alat seota pikkuhiljaa olemattomista asioista ja kuulet omituisia ääniä.kiukunpuuskia paha olo ja väsyttää ei kiinnosta mitään aihe.eli nämä on jo tulevia oireita.pahin on se ryyppääminen ja henki pois.silloin on todella pahasti asiat.

Jouko Huomanen
19.08.2010 20:56

Re: Re: Miten kiusaaminen on vaikuttanut teihin?

Nykyisin kouluaikaiset kiusaamiset eivät kovinkaan paljon vaikuta elämääni,vaikkakin kiusaaminen paheni yläasteen viimeisillä luokilla. Kiusaajat eivät välttämättä ole niitä, jotka olisivat sosiaalisilta taidoiltaan puutteellisia, ainakaan minun tapauksessani. Pääkiusaaja on tällä hetkellä ala-asteen opettajana, olisipa vain mielenkiintoista kuulla, miten hän opettaa koululaisia samasta aiheesta, nykyisin kun opettajienkin on puututtava kiusaamiseen oli se sitten henkistä tai fyysistä. Hänen parinsa oli sitävastoin yksinkertainen, mutta selvisi koulusta toisten tukemana, ahkeralla työllä selviää. Kiusaajia oli useampia ja puolustautumaan olin heikko, toisekseen mitä se olisi auttanut. Tunnen toki katkeruutta kouluaikoja kohtaan ja näitä kiusaajia, en haluaisi heitä tavata enkä mielelläni muistele niitä aikoja. Osa kiusaajistani olivat yksinkertaisempia, joukon mukana meneviä ja saivat joukkovoimaa keksiessään tapoja osoittaa loistavia sloganeitaan. Välttelen esillä olemista, vaikkakin olen asiakaspalveluammatissa, mutta kiusaaminen on osin vaikuttanut itsetuntooni, vaadin itseltäni enemmän ja olen kriittinen omaan työsuoritukseeni. Olen kuitenkin ollut sangen yritteliäs ja jaksan mennä eteenpäin vaikeuksista huolimatta. Helposti en kuitenkaan tutustu uusiin ihmisiin, onneksi nykyisin ihmissuhteet ovat helpompia ja seuransa voi valita.
Kirsi Temonen
03.08.2008 21:35

1 2
Sivu: 2/2
Vastaa
Palstan muihin aiheisiin
Keskusteluhakemistoon